مهندسي مكانيك خودرو
مهندسي مكانيك خودرو



 

متانول(CH3OH):


متانول مايعی بی‌رنگ، بی بو، سمی و قابل اشتعال است که معمولا از گاز طبیعی تهیه می شود. متانول را از زیست توده (مواد سلولزی و بیشتر چوب) نیز می توان تولید کرد، ولی چون هنوز توجیه اقتصادی ندارد، این روش مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 
مشتقات اين ماده، فرمالدئيد، متيل تري بوتيل اتر (MTBE) و اسيد استيک مي‌باشد. همچنين متانول مصارف پراکنده ديگری نيز به‌عنوان حلال، شوينده شيشه اتومبيل، سوخت و بازيافت‌کننده پساب‌ها، دارا است.
 
هزینه تولید
متانول از بنزین بیشتر و چگالی آن هم کمتر است، اما عدد اکتان کاملا بالایی دارد. به عنوان یک سوخت مایع ، کاربرد آن در مخلوط با بنزین برای استفاده در خودروهای چندگانه سوز با موتورهای SI است. در موتورهای CI خودروهای سنگین به صورت تقریبا خالص قابل استفاده است، اما چون عدد ستان آن کم است، نیاز به سازگار کردن دارد.
مصرف انرژی چاه تا چرخ متانول نسبتا بالاست، به ویژه در حالتی که منشا آن زیست توده باشد. انتشار چاه تا چرخ هیدروکربنها هم، خصوصا برای متانول از گاز طبیعی بالاتراست. اما انتشار
CO2 چاه تا چرخ متانول از زیست توده می تواند بسیار کم باشد.

در حال حاضر دو نوع متانول در بازار برای مصرف در خودرو وجود دارد:
 
M85 که ترکیبی از 85 درصد متانول و 15 درصد بنزین بدون سرب ا ست و M100 که 100 درصد متانول است.
 
استفاده از متانول به عنوان سوخت جایگزین در موتورهای احتراق داخلی باعث کاهش راندمان حرارتی  و پوسیدگی در سیستم سوخت رسانی می شود، به همین علت امروزه از آن تنها برای تولید هیدروژن در
FCEV ها استفاده می شود.
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 آبان 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |