انواع کیتهای تبدیل: (Conversion Kits)
به منظور استفاده از سوخت گاز طبیعی در خودروهای بنزینی موجود، میبایست تجهیزات مربوط به سیستم سوخترسانی گاز طبیعی بر روی خودرو نصب شود، که به مجموعه این تجهیزات که قابلیت استفاده ازسوخت گاز را به خودرو میدهند، کیت تبدیل گفته میشود. کيت هاي تبديل از آغاز تاکنون به دلیل محدوديت هاي زيست محيطي و منابع انرژي، دچار تحولات بسياری شده اند. بطوریکه می توان آنها را به چهار نسل دسته بندی کرد: - کیت نسل اول - کیت نسل دوم - کیت نسل سوم - کیت نسل چهارم
کیتهای نسل اول:در نسل اول تمامی تجهيزات بهکار رفته براي سوخترساني، مکانيکي و بسيار ساده است. براي اختلاط هوا و گاز از يک میکسر که قبل از کاربراتور و در مجاورت آن تعبيه ميگردد، استفاده میشود. در برخی انواع که خودروي تبديلي، کاربراتوري است از ونتوري کاربراتور براي اين منظور استفاده ميشود ولي به دليل اين که در روش مذکور کاربراتور دستخوش تغيير ميشود، استفاده از ميکسر در اين نسل از کيتها متداولتر است. نسبت هوا به سوخت در اين کيتها با تنظيم اوليه کیت انجام ميگردد و هيچ سيستم کنترلی مداربسته و بازخوردي از عملکرد وجود ندارد. برخي از مشخصات و ويژگيهاي اين نسل از کيتها به اختصار در زير بيان شدهاست:1) در اين نسل، ونتوري براساس ميزان گاز ورودي و اندازهگيري پايينترين فشار رگولاتور، انتخاب ميشود. 2) داراي پيچ تنظيم اصلي و تنظيم سوخت در حالت بيبار هستند. 3) قطعات الکترونيکي و سيستم کنترل نسبت هوا به سوخت ندارند. 4) به دليل سادگي ساختار، از قيمت پاييني برخوردار هستند. 5) خودروهای تبدیلشده با این کیتها نسبت به خودروهاي بنزيني قديمي آلودگي کمتري توليد ميکنند، اما قادر به گذراندن استانداردهاي جديد آلايندهها نيستند. 6) وجود ونتوري، بهعلت ايجاد افت فشار سبب کاهش راندمان خودرو ميگردد. 7) از آنجا که نسبت هوا به سوخت در اين نسل از کيتها کنترل نميگردد، نميتوان از کاتاليستها در خودروهاي تبديلي استفاده مؤثري نمود. 8) براي تصحيح ميزان آوانس جرقه از پيشانداز جرقه استفاده ميشود. 9) اگر از این کیت در خودروهای انژکتوری استفاده شود، از یک شبيه ساز پاشش یا امولاتور که جهت قطع انژکتورهاي بنزينی در حالت استفاده از گاز به کار میرود، استفاده می گردد.
کیتهای نسل دوم:از آنجا که کيتهای نسل اول، نمیتوانستند، الزامات و نيازمندیهای صنعت خودرو را برآورده سازند، بتدریج جاي خود را به کيتهای نسل دوم دادند. تفاوت اساسي اين نسل با نسل قبلي مجهزشدن به سيستم کنترلی مداربسته برای تنظیم نسبت هوا به سوخت است. در اين سيستم بازخورد لازم توسط حسگر اکسيژن تأمين ميگردد. پردازش لازم براي تصحيح مقدار گاز ورودي به ميکسر در ECU گاز انجام ميگيرد. اين تصحيحات توسط يک موتور پلهای که در مسير گاز ورودي به ميکسر قرار دارد، اعمال ميگردد. با اين روش ميتوان نسبت هوا به سوخت را با دقت خوبي کنترل کرد. اين مسأله زمينه مساعدي براي استفاده از کاتاليستها در خودروهاي مجهز به اين نسل از کيتها را فراهم ميکند. بنابراين سطح کاهش آلايندهها نسبت به خودروهاي مجهز به نسل اول چشمگير است. اين نسل از کيتها هم در خودروهاي کاربراتوري و هم در خودروهاي انژکتوري بهکار ميروند. شایان ذکر است که براي استفاده از اين کيتها روي خودروهاي انژکتوري ملاحظات و تدابير خاصي لازم است. از جمله آنها ميتوان به نصب شبيهساز پاشش و نيز شبيهساز حسگر اکسيژن اشاره نمود. بعضي از مشخصههاي اين سيستم عبارتند از:1. کنترل مدار بسته نسبت سوخت به هوا 2. تأمين سطح آلودگي کمتر نسبت به کيتهاي نسل اول 3. پيکربندي ECU گاز نسبت به بنزين ميتواند به صورت اصلی- فرعی يا مستقل باشد. 4. استفاده از ميکسر براي اختلاط سوخت و هوا 5. استفاده از قطعات و سختافزارهاي الکترونيکي با کيفيت بالا
کیتهای نسل سوم: قابل توجه ترين پيشرفت در كيتهاي نسل سوم نسبت به نسل های قبل، استفاده از انژكتورهاي پاشش گاز به جای ميكسر است. با اين تغيير تمام تجهيزات سيستم سوخترساني، قطعاتي الكترونيكي خواهند بود. اين به معناي دقت بيشتر و قابليت كنترل بهتر است. تفاوت كليدی سوخترساني به وسيله انژكتور با ميكسر، منقطع بودن جريان سوخت در انژكتورها و پيوستگي آن در ميكسر يا تجهيزات مشابه است. اين امر كنترل زمان پاشش سوخت و ميزان آن را در اختيار واحد كنترل كننده قرار ميدهد، كه منجر به بالا رفتن دقت و كيفيت كنترل در اين كيتها ميشود. در اين نسل بهعلت الکترونيکي بودن تمامی قطعات، امکان عيبيابي خودکار، توسط ECUهاي گاز و بنزين فراهم ميگردد. ويژگیهای اين نسل را می توان به صورت زير خلاصه نمود:1. استفاده از قطعات الکترونيکي پيشرفته براي کنترل جريان گاز 2. سيستم پاشش گاز در اين نسل از کيتها تک نقطهاي يا چند نقطهاي است. 3. زمان پاشش و تنظيم ميزان سوخت در انژکتورها به صورت گروهي است. 4. دارا بودن قابليت عيبيابي الکترونيکي 5. پيکربندي ECU گاز نسبت به بنزين ميتواند بهصورت اصلی- فرعی يا مستقل باشد. 6. سطح کيفي بالاي قطعات الکترونيکي 7. کنترل دقيق نسبت هوا به سوخت 8. قابليت بالا در کاهش آلايندهها و توليد توان با افت کمتر کیتهای نسل چهارم:اين نسل شامل پيشرفتهترين و پيچيدهترين کيتهاي گازسوز ارائهشده توسط سازندگان کيت است. براي رسيدن به شرايط سخت استانداردهاي جديد آلودگي و نيز توان توليدي قابل رقابت با بنزين، تمامی امکانات موجود در اين نسل از کيتها بهکار گرفته شدهاست. مجموعهاي شامل تجهيزات دقيق الکترونيکي، الگوريتمهاي کارآمد کنترل و الگوهاي نوين عيب يابي زمينه ظهور اين دسته از کيتها را فراهم کردهاند. البته کسب اين مزاياي قابلتوجه به بهاي افزايش هزينه و قيمت تمامشده، در اين نوع از کيتها است. ویژگی بارز اين نسل نسبت به نسل سوم استفاده از تکنولوژي سيستم پاشش سوخت نوبتي چندنقطهاي است. در اين سيستم بهجاي استفاده از پاشش گروهي در انژکتورها، هر انژکتور بهطور جداگانه کنترل ميشود و زمان پاشش و ميزان آن در هر انژکتور بهوسيلة ECU گاز تعيين ميگردد، لذا دقت کنترل نسبت هوا به سوخت در اين موتورها بسيار بالاست. موارد زير را ميتوان بهعنوان مشخصات اصلي اين نسل نام برد:1. سيستم پاشش گاز در اين نسل از کيتها چندنقطهاي است. 2. سيستم پاشش گاز در اين نسل از کيتها چندنقطهاي است. 3. کنترل زمان پاشش و تنظيم ميزان سوخت برای هر انژکتور به صورت جداگانه 4. استفاده از تجهيزات الکترونيکي دقيق برای کنترل دقیق نسبت هوا به سوخت 5. قابليت عيبيابي الکترونيکي پيشرفته 6. استفاده از انژکتورهای فشار بالا ( bar8) 7. هزينه و قيمت بالا 8. پيکربندي ECU گاز نسبت به بنزين ميتواند بهصورت اصلی- فرعی يا مستقل باشد. 9. سطح آلايندههاي توليدي بسيار پايين بوده و کمترين حد افت توان را داراست. |
فال حافظ
|